دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نمونه سمت دور ماه در اتاق ویژه بررسی می‌شود

نمونه سمت دور ماه در اتاق ویژه بررسی می‌شود
دانشمندان چینی نمونه‌های به دست آمده از مأوئموریت چانگ‌ای‌۶ را در اتاق مهر و موم شده آزمایشگاه رصدخانه ملی نجوم این کشور بازگشایی می‌کنند تا اجزای شیمیایی خاک و سنگ ماه تحلیل شود.
کد خبر : 915678

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، دانشمندان در آزمایشگاه نمونه قمری چین در حال آماده شدن برای مطالعه نخستین نمونه‌های جهان از سمت دور ماه هستند.

به گفته اداره ملی فضایی چین، نمونه‌ها که به عنوان بخشی از ماموریت چانگ‌ای‌۶ جمع‌آوری شده‌اند، به یک وسیله نقلیه با ورود مجدد منتقل شدند و اکنون در راه بازگشت به زمین هستند‌.

آزمایشگاه قمری رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین (NAOC) واقع در پکن، مجهز به اتاقی است که برای بازکردن نمونه‌های سمت دور ماه طراحی شده است.

ژو کین، معاون طراح سیستم کاربرد زمینی ماموریت چانگ‌ای‌۶ در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها شرح داد، هنگامی که نمونه‌ها در اینجا قرار بگیرند، مطالعات اولیه‌ای روی خواص فیزیکی و اجزای شیمیایی آنها انجام می‌شود.

وی افزود: ما تمام آماده‌سازی‌های لازم را انجام داده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به در دسترس بودن و عملکرد ابزارهایی که معمولاً برای تجزیه و تحلیل اجزای شیمیایی استفاده می‌شوند، مانند میکروسکوپ‌ها، میکروسکوپ‌های الکترونی روبشی و پروب‌های الکترونی اشاره کرد.

این آزمایشگاه به عنوان مرکز دریافت و توزیع برای نمونه‌های قمری ماموریت چانگ‌ای‌۵ و چانگ‌ای‌۶ کاربرد دارد. نمونه‌های جمع آوری شده توسط ماموریت پیشین چانگ‌ای که در رزین مهر و موم شده بود نیز در اتاق دیگر این آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت؛ تکه‌های کوچک سنگ و خاک ماه در رزین جاسازی شد تا برش‌هایی در این نمونه‌ها ایجاد شود. دانشمندان می‌توانند مستقیماً از این برش‌ها برای تجزیه و تحلیل‌های مختلف از جمله تجزیه و تحلیل ایزوتوپی و اجزای شیمیایی قمر زمین استفاده کنند. 

ماموریت چانگ‌ای‌۶ بخشی از برنامه فضایی چین برای بررسی علمی سمت پنهان ماه است تا آگاهی بیشتری از تاریخچه و شکل‌گیری ماه  به دست آید. طی دهه گذشته، چین در برنامه‌های فضایی پیشرو بوده و یک سری اقدامات بزرگ در این زمینه داشته است. 

دانشمندان چینی به شرط موفقیت‌آمیز بودن این عملیات در حال ایجاد تصاویر جدید و تازه‌ای از ماه هستند که ممکن است به فهم بهتری این قمر کمک کند. این ماموریت نه تنها به توسعه تکنولوژی‌های فضایی چین، بلکه به افزایش دانش علمی و عمومی درباره ماه نیز کمک می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته